Witaj na naszym starym blogu!
Nie dziw się, że dawno nic nie napisaliśmy nowego, bo tak jak wspomnieliśmy, ten blog jest stary (nawet starszy od węgla) i jakiś czas temu założyliśmy nowy - ciekawszy i ładniejszy 😄 Piszemy tam nie tylko o Prześwietl.pl, informacji gospodarczej i open data, ale również i o wielu innych zajawkach, jakie mamy jako zespół Transparent Data. Nowy blog z aktualnymi wpisami i całym archiwum stąd znajdziesz tutaj
Kategorie: Giełda 04/04/2014

ABC wejścia spółki na giełdę

2046885994_4cc74f146f_o

W pewnym momencie przedsiębiorca prowadzący własny biznes może rozważyć wejście na giełdę. Jakie przyniesie mu to korzyści? Jakie zagrożenia? Czy warto podejmować ten krok czy lepiej pozostać spółką prywatną. Temu tematowi poświecimy kolejne publikacje na blogu.

Czemu spółki decydują się wejść na giełdę?

Kapitał

Niejednokrotnie głównym powodem, dla którego przedsiębiorca decyduje się na ten krok jest potrzeba pozyskania nowego kapitału. Poprzez upublicznienie spółki i emisję akcji spółka zyskuje łatwiejszy dostęp do kapitału. Dlaczego ta forma jest korzystna? Po pierwsze spółka nie musi zabiegać o kredyt bankowy, nie zadłuża się i nie ma obowiązku spłaty odsetek. Po drugie istnieje możliwość uzyskania kapitału od dużo większej ilości inwestorów, niż ma to miejsce w przypadku prywatnej emisji.

Dużym plusem jest to, że środki, które spółka pozyska z emisji akcji mogą być od razu wykorzystane na bieżące inwestycje lub do zrealizowania długofalowych celów, np: poszerzenie swojej oferty, wprowadzenie oszczędniejszych, bardziej innowacyjnych rozwiązań.

Prestiż

Debiut na giełdzie oznacza, że spółka wypełniła szereg wymogów formalnych, przez co wzrasta jej prestiż i zaufanie ze strony partnerów, inwestorów, klientów. Pojawienie się na parkiecie to też dowód na osiągnięcie określonych standardów oraz gotowość poniesienie ryzyka upublicznienia informacji o swojej działalności i uwiarygodnienie spółki na rynku. Co za tym idzie banki mogą chętniej udzielić spółkom giełdowych kredytów i pożyczek proponując niższe oprocentowanie oraz niższe prowizje.

Marketing

W momencie, w którym spółka wchodzi na giełdę zwiększa się jej rozpoznawalność na rynku. Moment debiutu jest doskonałą okazją na promocję spółki i proponowanych przez nią produktów czy usług. Jest to moment, który wykorzystywany jest do spotkań z inwestorami, prezentacji oferty szerokiemu gronu odbiorców. Zazwyczaj pierwsze kroki na parkiecie są transmitowane na żywo w telewizji i internecie. Ponadto w mediach codziennie pojawiają się informację o bieżącym kursie akcji, ekonomiczne prognozy, w raz z którymi są poruszane również kwestie działalności, czy nowych produktów spółki. Dzięki serwisom informacyjnym spółka zyskuje darmową reklamę budując pozycję i renomę.

Motywacja

Obecność spółki na giełdzie może być też czynnikiem motywującym pracowników, którzy w formie gratyfikacji moga otrzymać pakiet akcji. Jest to prosty sposób na pozyskiwanie i utrzymanie wartościowych pracowników.

Zanim zdecydujemy się na wejście na parkiet musimy odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:

  • Czy nasza spółka jest atrakcyjna i ciekawa dla inwestorów? To znaczy czy nasze produkty są innowacyjne, nasza strategia jest dopracowana i efektywna.
  • Czy historia spółki zachęca do inwestycji? Musimy pokazać się jako partnerzy godni zaufania.- Inwestorzy są najbardziej zainteresowani potencjałem i perspektywą rozwoju spółki. To oznacza, że należy sprawdzić możliwości rozwoju spółki i jej rokowania na przyszłość, co więcej należy przeanalizować czy będzie popyt na proponowane usługi bądź produkty na przyszłość.
  • Czy zarząd jest gotowy na prowadzenie spraw spółki w sposób transparenty? Wiąże się z tym prezentacja wyników działalności w formie sprawozdań finansowych przeprowadzonych w określonym standardzie.
  • Czy przedsiębiorstwo spełnienia standardy, jakie są wymagane od firm giełdowych, co za tym idzie osiągnięcie ładu korporacyjnego, odpowiedni systemu kontroli wewnętrznej, czy umożliwienie nadzoru inwestorów mniejszościowych.
  • Czy sytuacja rynkowa jest dla nas korzystna? Wszelkie działania zmierzające do zaistnienia na giełdzie powinna poprzedzać wnikliwa analiza ogólnej kondycji gospodarki, warunków ekonomicznych w danej branży oraz prognoz rynkowych.

Wejście na giełde oznacza w praktyce ograniczenie suwerenności i prywatności spółki, przesiębiorca musi dobrze się zastanowić, czy jest gotowy na taki krok dla swojej firmy.

The following two tabs change content below.

Joanna

Joanna Kosterska - Absolwentka prawa Uniwersytetu Wrocławskiego, obecnie in house lawyer obsługujący sektor bankowy. W trakcie studiów była aktywnym członkiem kół naukowych, uczestniczyła w międzynarodowych projektach i konkursach. Ma za sobą pierwsze publikację m.in. rozdział w książce „Mediacja ponad podziałami” pod redakcją dr Magdaleny Tabernackiej. Najchętniej pracuje z prawem unijnym, międzynarodowym, cywilnym i handlowym. Zna biegle angielski i francuski. Jako wolontariusz trener i prawnik wspiera prace NGO's promując przedsiębiorczość i rozwój. W wolnych chwilach stawia pierwsze kroki jako podróżnik, śpiewa i gotuje. Marzy żeby objechać Europę na motorze.

Comments are closed.