Witaj na naszym starym blogu!
Nie dziw się, że dawno nic nie napisaliśmy nowego, bo tak jak wspomnieliśmy, ten blog jest stary (nawet starszy od węgla) i jakiś czas temu założyliśmy nowy - ciekawszy i ładniejszy 😄 Piszemy tam nie tylko o Prześwietl.pl, informacji gospodarczej i open data, ale również i o wielu innych zajawkach, jakie mamy jako zespół Transparent Data. Nowy blog z aktualnymi wpisami i całym archiwum stąd znajdziesz tutaj
Kategorie: CEIDG, Krajowy Rejestr Sądowy, Ogólnie 13/05/2014

Jak (nie) nazywać firmy

W Polsce działa obecnie ponad 3,5 mln firm, z czego zdecydowana większość z nich to małe i średnie przedsiębiorstwa. Każdego dnia powstają kolejne, które wchodzą na rynek i starają się zagarnąć uwagę klientów, a ich właściciele stają przed karkołomnym wyzwaniem jakim jest wymyślenie nazwy. Wielu przekonało się, że nie jest to łatwe zadanie i na pewno warto dokładnie przemyśleć swój pomysł – bo nazwa, którą wybierzemy będzie nam towarzyszyć przez cały okres istnienia firmy, a jej dobry wybór może okazać się ogromną trampoliną do rynkowego sukcesu. W związku z tym, że w sieci można znaleźć mnóstwo artykułów radzących w jaki sposób zrobić to dobrze, chcielibyśmy przedstawić drugą stronę medalu i powiedzieć jak tego kategorycznie nie robić!

Unikatowość

Na pewno każdy z nas w dzieciństwie znał kogoś o ksywie mały, łysy, gruby, siwy lub mati. Co więcej, na każdą szacowaną się podstawówkę przypadało parę osób o tym samym przezwisku. Nie było w tym nic oryginalnego, również w przypadku nazw istnieje „zasada pierwszeństwa”. Jakkolwiek fajna by nie wydawała nam się nazwa, jest ona bezużyteczna jeśli jest już zajęta. Nawet jeśli firma o takiej samej nazwie działa w branży, która w żaden sposób nie jest z nami powiązana musimy zwrócić uwagę, że interesująca nas domena prawdopodobnie jest już zajęta. Również rozmaite zabiegi słowne nie zrobią z nas drugiego Microsoftu.

majkrosoft

Unikatowość nazwy w doskonały sposób sprawdzisz wpisując interesującą Cię nazwę w wyszukiwarce prześwietl.pl. Jeśli nie dostaniesz żadnego wyniku to znaczy, że idziesz w dobrym kierunku.

Prostota, głupcze

Najprostszym sposobem na zdanie sobie sprawy, że nazwa którą wymyśliliśmy jest ciężka do zapamiętania, jest wcielenie się w sprzedawcę na stacji benzynowej, który próbuje wpisać do systemu dane, które mu podaliśmy. Jeśli sami sobie z tym nie radzimy to na pewno nasi klienci będą mieli z tym większy problem. Z pewnością właściciele tych firm nie mają łatwego życia podając dane do faktury:

srata

Millionzillion Software KRS 192408 NIP 5832454429 Regon 191466115 - Prześwietl.pl 2014-04-30 13-11-48

K R A J O w Y T R A N S P O R T D R O G O w Y R Z E C Z Y Fox Walter NIP 6461001070 Regon 271050893 - Prześwietl.pl 2014-05-08 12-46-01

„Przydałoby się trochę polotu i finezji w tym smutnym…”

Kreatywność polskich przedsiębiorców jest bardzo ograniczona. Wielu z nich stosuje bardzo prosty zabieg polegający na wkomponowanie w nazwę doskonale wszystkim znanych elementów. Jeśli chcemy, aby firma brzmiała światowo wystarczy, że dodamy ‘–ex’, jeśli chcemy postawić na lokalny charakter firmy to ‘-pol’ będzie najlepszym rozwiązaniem. W przypadku kiedy chcemy wskazać na branżę, w której działamy najlepiej zastosować przedrostek ‘bud-‘, ‘net-‘, ‘rol-‘ albo ‘med-‘. Również bardzo popularne jest stosowanie pierwszej sylaby imienia lub własnego nazwiska. Przykłady takich firm można mnożyć, oto parę z nich:

gniotpol

drutex

szwagier

Przyzwoitość i inne

Czasami w wymyślaniu nazwy firmy można się poważnie zagalopować. Poniżej przykłady których nie da się skategoryzować, a każdy z nich jest na swój sposób wyjątkowy.

game over

Zakład pogrzebowy o wdzięcznej nazwie Game Over.

alkaida

Sygnowanie swojej działalności nazwą organizacji terrorystycznej nie należy do najlepszych pomysłów.

cebula

Fundacja zajmująca się propagowaniem rozwoju upraw roślin należących do rodziny czosnkowatych? Nic takiego. Fundacja zajmuje się promowaniem wszelkiej działalności w zakresie kultury.

tarara

Jeśli już naprawdę nie mamy pomysłu na nazwę to chociaż zadbajmy o to żeby rymowała się z naszym nazwiskiem.

Uwaga na nazwisko

W przypadku nazwiska kolidującego z działalnością gospodarczą można zastanowić się czy nie lepiej wybrać inną formę prawną prowadzenia firmy.

papiez

Jan Szatan Zakład Pogrzebowy NIP 6260006801 Regon 271130037 - Prześwietl.pl 2014-05-08 12-54-20

 

 

Comments are closed.